به گزارش خبرنگار پاداش سرمایه، احسان عسکری، معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید گفت: با توجه به اصلاح قابل توجه در سهم های بزرگ و تاثیرگذار بازار و شاخص کل در طول شش ماه اخیر، نسبت قیمت به درآمد کل بازار حدود ٥٠ درصد افت کرد که این موضوع برای سهم های نقدشونده بیشتر و برای سهم های کوچک که قفل در صف فروش بودند کمتر بوده است. لذا با توجه به عدم اصلاح سهم های کوچک و تاثیرگذاری کمتر آنها بر روند شاخص کل به نظر می رسد تصمیمات اخیر در دولت و سازمان بورس بتواند شاخص کل را در مدار مثبت قرار دهد ولی این موضوع احتمالا تاثیرات چندانی برای شاخص هم وزن نخواهد داشت.

وی‌ بیان کرد: با توجه به اینکه سهم های کوچک بازار به دلیل تاثیرگذاری منابع اشخاص حقیقی، با افت و خیزهای قابل توجهی در روندهای منفی و مثبت کلیت بازار همراه هستند، لذا در دوران اصلاح شدید بازار در شش ماه اخیر، تعداد زیادی از سهم های این بخش از بازار معاملات و در نتیجه اصلاح چندانی را تجربه نکرده اند لذا چنان چه برای این بخش از بازار چاره اندیشی نگردد همچنان نمی توان امیدی به تداوم روند مثبت کلیت بازار داشت

عسکری در این باره گفت: در طول دوران اصلاح بازار داخلی، قیمتها در بازارهای کالایی جهانی کاملا رو به رشد بوده و گزارشهای فروش شرکتهای بزرگ روند افزایشی قابل قبولی را طی کرده است که موجب شد بسیاری از سهم ها از ارزندگی خوبی برخوردار گردند و در نتیجه پولهای هوشمند به صورت خودکار به سمت این سهم ها حرکت خواهد کرد.

معاون سرمایه گذاری و توسعه بازار شرکت تأمین سرمایه امید افزود: اگر بنا بر حمایت از کلیت بازار سرمایه و بازگرداندن اعتماد به بازار در مقطع کنونی است ارکان تصمیم ساز باید نسبت به ایجاد نقدشوندگی در سهم های متوسط و کوچک بازار اقدام نمایند. این موضوع از طریق اجرای گره معاملاتی در کنار توسعه دامنه نوسان منفی و حضور پررنگ بازارگردانان و بازارساز ها قابل اجرا خواهد بود.

وی در انتها گفت: بنابراین چنان چه برای نقدشوندگی سهم های کوچک و متوسط از منابع صندوق توسعه و تثبیت بازار استفاده شود، می توان گفت اقدامات حمایتی در جریان فعلی می تواند کلیت بازار را در مدار تعادل و مثبت قرار دهد.