عرضه اولیه فجهان؛ امروز در فرابورس

براساس اطلاعیه فرابورس امروز چهارشنبه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۰، چهار میلیارد سهم (معادل ۱۰٪) از سهام شرکت فولاد سیرجان با نماد "فجهان" در بورس عرضه می‌شود.هر کد بورسی می‌تواند حداکثر ۸۰۰۰ سهم در بازه قیمتی ۴۵۰ تا ۵۵۰ تومانی ثبت سفارش انجام دهد که حداکثر نقدینگی موردنیاز معادل چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. اینکه به هر کد چند سهم تخصیص یابد بستگی به میزان مشارکت سهامداران در این عرضه اولیه دارد.اگر چه ثبت سفارش فجهان امروز صورت می‌گیرد اما تخصیص سهام روز شنبه ۲۰ شهریور ماه انجام خواهد شد

چین در ماه آگوست ۹۷/۵ میلیون تن سنگ آهن وارد کرد

ماین نیوز: ارزش واردات سنگ آهن چین در ماه آگوست به اوج خود رسید، حتی با وجودی که سیاست‌گذاران این کشور در تلاش برای کاهش تولید فولاد و آرام کردن قیمت‌های کامودیتی هستند. در عین حال با وجود تنش‌های بین چین و استرالیا، احتمالا صادرات استرالیا به چین نیز افزایش می‌یابد.چین در ماه آگوست و همزمان با افزایش قیمت‌ها نسبت به سال قبل، واردات بی‌سابقه‌ای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار سنگ آهن داشت. حجم واردات سنگ آهن چین نیز در این ماه ۹۷/۵ میلیون تن بود

افزایش قیمت بوکسیت گینه در پی کودتای نظامی

ماین نیوز: پس از کودتای نظامی در کشور گینه در غرب قاره آفریقا، قیمت سنگ بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است، به بالاترین سطح طی تقریبا ۱۸ ماه اخیر رسیده است.خریداران بوکسیت نگران این هستند که کودتا در گینه باعث اختلال در تامین بوکسیت از این کشور شود اگرچه تاکنون هیچ اختلالی در معادن بوکسیت گینه گزارش نشده است.گینه دومین تولیدکننده بزرگ بوکسیت در جهان است. بوکسیت ابتدا به آلومینا و سپس به آلومینیوم تبدیل می‌شود.خریدار اصلی بوکسیت گینه، چین است. قیمت بوکسیت گینه برای تحویل به چین به هر تن ۵۰.۵۰ دلار رسیده است که بالاترین رقم از ۱۶ مارس سال قبل تاکنون است. قیمت بوکسیت امسال نیز حدود ۱۶٪ افزایش یافته است

سفر رابرت مالی به پاریس و مسکو با موضوعیت ایران / رایزنی برای بازگشت دوجانبه به برجام

وزارت امور خارجه آمریکا: «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به همراه یک هیات برای رایزنی با مقام‌های روسیه و فرانسوی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ضرورت رسیدن به تفاهمی درباره بازگشت دوجانبه به برجام  به مسکو و پاریس سفر خواهد کرد. _فارس

میزان فروش گروه صنعتی بارز در بورس کالا به بیش از 65 میلیارد تومان رسید

گروه صنعتی بارز (پکرمان) با فروش بیش از 25 میلیارد تومان دیگر از محصولات تایر سواری خود در بورس کالا، میزان کل فروش خود از طریق مکانیزم بورس کالا را در یک هفته گذشته به بیش از 65 میلیارد تومان افزایش داد.

ذخایر اورانیوم با غنای 60 درصد ایران به 10 کیلوگرم رسیده است

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران در حال حاضر نزدیک به 84.3 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد و 10 کیلوگرم اورانیوم با غنای 60 درصد در اختیار دارد.

عرضه مستقیم دو محصول دیزلی شرانل در پایانه بندر امام

مدیر فروش داخلی شرکت نفت ایرانول گفت: از اردیبهشت ماه با دستور و تاکید مدیر عامل محترم در راستای کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، برنامه ریزی جدیدی مبنی بر افزایش تولید و افزایش عرضه محصولات دیزلی صورت گرفته است که در ماههای گذشته این روند رو به افزایش بوده است.

همه شرکت های سیمانی و مسکن ساز باید کد بورسی بگیرند

 صادقی رئیس سازمان صمت تهران با اشاره به ابلاغیه وزارت صمت گفت: همه واحدهای تولید کننده و خریداران مجاز (پروژه‌های عمرانی و مصارف عمومی) که تاکنون موفق به اخذ کُد بورسی نشده اند باید هرچه سریع‌تر در بورس کالا و سامانه افق ثبت نام کنند. وی تصریح کرد: واحدهای تولیدی سیمان دارای پروانه بهره برداری که از سیمان به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنند از جمله شرکت‌های بتن ساز و موزائیک نیز با توجه به ظرفیت پروانه سیمان مورد نیاز، می‌توانند نسبت به دریافت معرفی نامه به ادارات صمت در شهرستان واحد تولیدی مراجعه کنند.صادقی با اشاره به خریداران مجاز طرح‌های عمرانی گفت: این دسته برای دریافت معرفی نامه رسمی به معاونت هماهنگی امور عمران استانداری مراجعه و نسبت به اخذ کد بورسی اقدام کنند.️ خریداران مجاز برای مصارف عمومی و مردمی شامل عاملان فروش سیمان، شرکت‌های تعاونی مصالح فروشان، اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه مجاز ساخت و ساز باید ظرف ۲ هفته در بورس کالا ثبت نام و نسبت به خرید از آن اقدام کنند.

حآفرین با روش جدید عرضه اولیه‌ به فرابورس می‌آید

عرضه اولیه 5 درصد سهام شرکت ریل‌پردازنوآفرین روز دوشنبه 22 شهریورماه برای اولین‌بار بر مبنای دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه و با کشف قیمت توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

تاریخ ثبت سفارش سهام: دوشنبه۱۴۰۰/۰۶/۲۲

تاریخ تخصیص سهام: شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۲۲

ر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران به اطلاع می‌رساند سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظورازسرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. همچنین از روز دوم صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 50 درصد دارایی که خریداری کرده‌اند را می‌توانند به فروش برسانند سرمایه‌گذاران حقیقی هم می‌توانند اقدام به خرید سهام مذکور در معاملات ثانویه کنند.بازارگردان هم از روز دوم بازارگردانی را آغاز می‌کند.

قول وزیر صمت برای کاهش قیمت سیمان و میلگرد تا دو هفته آینده!

نایب رئیس مجلس گفت: وزیر صمت قول داد نرخ سیمان طی 15 روز از کیسه ای 27 به 25 هزار تومان کاهش یابد. علی نیکزاد افزود: همچنین قیمت هر کیلوگرم میلگرد با ارزش افزوده 17 هزار تومان است که قرار شد قیمت آن نیز ساماندهی شده و به ثبات برسد از این رو این دو کالا در سه مقطع یک ماهه به طور کامل ساماندهی می‌شود.

طرح‌های عمرانی در قالب صندق های پروژه به فرابورس می‌آیند

معاون پذیرش فرابورس درباره دستورالعملی برای احیای صنایع و طرح‌های اقتصادی کشور گفت: دستور العمل نحوه صدور مجوز عرضه شرکت‌های پروژه، بدین گونه است که تأمین مالی این شرکت‌ها در قالب پروژه تأمین شود.اسماعیل‌زاده گفت: هر شرکتی که حائز شرایط دستورالعمل است در قالب پروژه، درخواست خود را به فرابورس ارسال می‌کند و پس از بررسی و طی کردن مسیر پذیرش، عرضه آن فراهم می‌شود. برای اینکه اعتماد مردم ایجاد شود، ناظر فنی و ناظر مالی طرح‌ها مشخص شده است و صاحبان اولیه طرح، قبل از بهره برداری اجازه فروش سهم خود را ندارند.

فروش صادراتی تایر گروه بارز خارج از بورس کالا ممنوع شد

با اعلام معاون امور هلدینگ‌های شستا، عرضه محصولات صادراتی گروه بارز در رینگ صادراتی بورس کالا با ضرب الاجل ۷ روزه انجام می‌شود.در این نامه آمده است:هر اقدامی در راستای عرضه محصولات صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا به عنوان شرکت پیشتاز در این خصوص و اجرای فروش حداکثر ظرف ۷ روز کاری مورد تاکید است.بر اساس این دستورالعمل، هرگونه فروش صادراتی خارج از بستر رینگ صادراتی بورس کالا اکیداً ممنوع بوده و مسئولیت پاسخگویی به ذینفعان و نهاد‌های نظارتی در خصوص هرگونه تخطی از این فرایند تعیین شده بر عهده هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت است.️کاردار در این نامه آورده است: هیات مدیره شرکت موظف به تداوم و توسعه فروش لاستیک بازار داخلی و صادراتی در بستر بورس کالا است و انتخاب سبد بهینه و جذاب و نوع تسویه در کمیته فروش با توجه به تجربیات صادراتی قبل تصمیم‌گیری شود و مسئولیت طراحی سبد‌های پیشنهادی جذاب و قابل فروش با اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل است.معاون امور هلدینگ شستا در این نامه آورده است: نظر به اینکه در تجربیات اولیه عرضه داخلی در بورس کالا نوع سبد‌ها به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت و استقبال از فروش حاصل نشد مورد انتظار است با استفاده از تجربیات قبلی و فعلی بورس، تمهیدات لازم اندیشیده شده تا این مشکل مجدداً تکرار نشود. _شستا رسانه

رشد فراتر از انتظار صادرات چین در ماه آگوست

 رویترز: رشد صادرات چین در ماه آگوست تحت تأثیر تقاضای بالای جهانی برای کالاهای چینی، به شکل غیرمنتظره‌ای شتاب گرفت و باعث شد فشارها از روی دومین اقتصاد بزرگ جهان برداشته شود.داده‌های جدید نشان می‌دهد صادرات بزرگترین صادرکننده جهان در ماه آگوست با نرخ فوق‌العاده 25.6 درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده است. این در حالی بود که صادرات چین در ماه جولای هم با جهش 19.3 درصدی روبرو شده بود که این نشان‌دهنده قدرت بخش صنعت این کشور است.

داخلی‌سازی 22 نوع کاتالیست صنعت پتروشیمی به ارزش 123 میلیون دلار

رضایی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر حمایت و گسترش بسترهای فناورانه داخلی در توسعه زنجیره تولید صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون از 85 نوع کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی ایران، 22 نوع کاتالیست با ارزشی بالغ بر 123 میلیون دلار داخلی‌سازی شده و 14 نوع دیگر با ارزشی بالغ بر 70 میلیون دلار در دست اقدام است.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید