عرضه های اولیه، دلیل ریزش بازار 

اتفاقاتی که در شهریور ماه منجر شد تا هسته معاملات با مشکل رو به رو شود و ریزش های پی در پی در بازار سرمایه رخ دهد،  رفتار هجومی سرمایه گذاران برای خرید عرضه های اولیه که در هفته دوم و سوم شهریور ماه اتفاق افتاد بود، که منجر به عقب نشینی خریداران در کلیت بازار و از دست دادن مقاومت محدوده 1 میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نماگر بورس تهران شد که نماگر بورس تهران با برخورد های پی در پی  نتوانست از این محدوده مقاومتی در نهایت عبور کند و باعث شد تا بازار روند معاملاتی خود را به نبست مرداد ماه تغییر دهد و حرکت اصلاحی را برای خود داشته باشد.

 بازار سرمایه بدون در نظر گرفتن اخبار اقتصادی، به اخبار سیاسی واکنش نشان می دهد و این اخبار تابعیتی از نرخ دلار و بحث توافقات که قرار بود صورت بگیرد و با سفر مدیر کل آژانس و با صادر نشدن بیانیه منجر شد تا نگرانی ها برطرف شود و بازار به دنبال این اخبار واکنش مثبت نشان داد و امید، اطمینان را به سهامداران برای ورود دوباره به بازار را نشان داد.

توصیه این کارشناس برای سهم داران و سرمایه گذاران بر این مبنا بود که سهامداران نگاه ویژه ای به سهام دلاری داشته باشند و با در نظر گرفتن کف قیمتی دلار که در محدوده ۲۶ هزارتومان است صنایعی که صادرات محور هستند مانند فولاد و فملی برای سرمایه گذاری انتخاب کنند و همچنین خاطر نشان کرد که صنایعی که واردات محور می باشند برای سهامداران نفع کمتری دارد.

 سهام داران به دنبال سهام ارزنده که لیکویید ( به معنای تبدیل دارایی ها به پول نقد یا معادل وجه نقد از طریق فروش آنها در بازار) و نقدشوندگی نداشته باشند چرا که در این بازه زمانی، بازار به دنبال نقد شوندگی و باز کردن مسیر این سهم ها می باشد و بازار به دنبال شاخص سازها و دلارها در حال حرکت است  و صنایعی که در حول این محور در حال مبادله هستند، مناسب برای سرمایه گذاری و صعود می باشند .

اگر بخواهیم یک ریسک دیگری را برای بازار در نظر بگیریم باید بحث هجوم خریداران و فروشنده ها را بررسی کنیم از سال ۹۷ تا ابتدای سال 99 خیلی از مردم وارد بازار شدند.  دلیل خرید عرضه های اولیه که در هر عرضه مشارکت های 5 تا ۶میلیونی رو شاهد بودیم که متاسفانه رفتاری شکل گرفته بود که ناشی از  عدم درک مالی رفتاری بازار و بحث مالی رفتاری که همه منتظر یک جرقه بودند که بازار روند معاملاتی خود را به صورت پیوسته رو به بالا و یا رو به پایین دنبال کند.

سرمایه گذاران باید از این نوع برخورد و نداشتن درک مالی رفتاری اجتناب کنند چرا که این نوع سرمایه گذاری و احساسی و هیجانی رفتار کردن برای بازار سرمایه مناسب نیست و مطمئن باشند که بازار در این قیمت های کنونی ارزنده می باشد و با توجه به اصلاحی که اکثر سهام شرکت ها با آن رو به رو بودند، می توان گفت در قیمت های فعلی در کف قیمت خود قرار دارند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید