حذف ارز ترجیحی در نیمه دوم امسال/ افزایش درآمدهای دولت از طریق مولدسازی دارایی‌ها طی ماه های آینده

اقتصاد آنلاین - وزیر اقتصاد با حضور در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: درصدد هستیم با اخذ مجوزهایی از هیأت وزیران در ماه های آینده شاهد افزایش درآمدهای دولت از طریق مولدسازی دارایی‌ها باشیم. خاندوزی افزود: برای حذف ارز ترجیحی باز هم به کمک مجلس، به خصوص کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیاز داریم و با توجه به اینکه این امر در شش ماهه اول سال جاری انجام نشده است تراکم آن به شش ماه آینده منتقل خواهد شد.

احتمال برگزاری نشست ۱+۴ در نیویورک

صدا و سیما - هیاتی به سرپرستی وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر روز دوشنبه وارد نیویورک می‌شود.رئیس جمهور کشورمان هم به صورت ویدئوکنفرانسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد. منابع رسانه‌ای از احتمال نشست ۴+۱ در سطح عالی (وزرای امور خارجه) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خبر دادند.

به نقل از بورس نیوز،علی قلهکی مدعی شد:

‏طرح مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، به اتفاق آرا توسط هیئت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام رد شد.طبق ماده‌ی ۷ مقرراتِ نظارت، اگر این طرح به تصویب نهایی مجلس برسد، احتمالا به دلیل مغایرت با بند ۲ اصل ۱۱۰ از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد.

عرضه اولیه سهام شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (سهامی عام) به روش ثبت سفارش شکام

تاریخ دوره سفارش‌گیری و عرضه: سه‌شنبه۱۴۰۰/۰۶/۳۰دامنه قیمت در ثبت سفارش: از مبلغ ۱۶,۶۱۰ ریال تا ۲۰,۳۰۰ ریال/تعداد کل سهام قابل عرضه: ۹۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم معادل ۱۰ درصد از کل سهام شرکت /بر اساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران به اطلاع می‌رساند سهام شرکت مذکور به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

جواد اوجی، وزیر نفت خبر داد:

ظرفیت پالایش نفت ایران 1.5 برابر می‌شود/ صادرات محصولات پتروشیمی، امسال به 4.8 میلیارد دلار می‌رسد/ راه‌اندازی پارک‌های شیمیایی در مناطق محروم کشور/  وزیر نفت گفت: برنامه نخست افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کنونی (چه آنها که خوراک نفت خام دارند و چه آنها که از میعانات گازی استفاده می‌کنند) از نظر کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی و برنامه دوم ساخت پالایشگاه‌های جدید یا همان پتروپالایشگاه‌هاست.اوجی افزود: مجوزی که همسو با تنفس خوراک داده شده است، می‌تواند مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران باشد و با توجه به توان سرمایه‌گذارانی که شناسایی شدند (که حتی به برخی مجوز خوراک هم داده شده است)، بی‌شک ظرف سه تا چهار سال آینده ظرفیت پالایشی را افزایش می‌دهیم.

اخذ جواز تاسیس کارخانه‌ی طلای سقز

شرکت توسعه معادن طلای کردستان موفق به اخذ جواز تاسیس کارخانه‌ طلای سقز جهت استحصال شمش طلا شد. براساس مجوز صادره این شرکت می تواند سالانه 240 کیلوگرم شمش طلا تولید کند.شرکت توسعه معادن طلای کردستان وابسته به شرکت سرمایه گذاری صدرتامین (تاصیکو) و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. این شرکت پیشتر توانسته بود گواهی کشف با ذخیره قطعی 10.3 میلیون تن و نیز ذخیره احتمالی 25 میلیون تن کانسنگ با عیار ppm1.2 را دریافت کند.

نرخ سود بین بانکی به 18.74 رسید

نرخ سود بازار بین بانکی با افزایش  0.24 درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی این بازار، به 18.74 درصد افزایش یافت.

وزرای خارجه انگلیس و آلمان: به احیای فوری مذاکرات با ایران نیاز است

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تاکید کردند./فارس

امضای اسناد همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان

در پایان دیدار و گفتگوهای روسای‌جمهور ایران و تاجیکستان، طرفین ۶ یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق‌نامه و یک پروتکل فنی همکاری‌های گمرکی به امضا رساندند.

سبقت صندوق‌های بورس از بانک‌ها در جذب سرمایه

صدا و سیما - میثم فدایی با اعلام اینکه خطر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت بازار سرمایه پایین است و در حال حاضر این صندوق‌ها سودهای منظمی را با نرخ‌های خوبی به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند، گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت بازار سرمایه جزو بزرگترین صندوق‌های بورس هستند که با استقبال مردم مواجه شده‌اند و برخی از این صندوق‌ها حتی از بعضی بانک‌ها بزرگ‌تر شده و سرمایه بیشتری جذب کرده اند.مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان در صندوق‌های سرمایه گذاری بورس جذب شده است، گفت: بالغ بر ۳۷۰ هزار میلیارد تومان از مجموع این ۵۳۰ هزار میلیارد تومان، مربوط به صندوق‌های درآمد ثابت بازار سرمایه است که نسبت به بانک‌ها سود بیشتری پرداخت می‌کنند.وی افزود: بازار سرمایه به غیر از صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های کالایی هم دارد که اکنون حجم این صندوق‌ها به ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده و حدود ۹۵ درصد این عدد متعلق به صندوق طلاست که می‌تواند جایگزین مناسب و خوبی برای سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز باشد.

روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ رشد قیمت شمش فولادی صادراتی برای دومین هفته متوالی

چیلان - در هفته گذشته میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۶۳۴ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، افزایش ۸ دلاری یا ۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۹۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن تغییری را نشان نمی‌دهد.افزایش تقاضا از طرف مشتریان چینی برای واردات شمش فولادی و کاهش عرضه شمش فولادی ایران در هفته‌های اخیر به دلیل مشکلات مربوط به کمبود برق، رشد قیمت بیلت صادراتی ایران در دو هفته اخیر را درپی داشته است.قیمت بیلت صادراتی ایران در حال حاضر، ۲۸ تا ۴۰ دلار به ازای هر تن بالاتر از قیمت بیلت صادراتی CIS است و با توجه به تقاضای ضعیف برای شمش در بورس کالا در هفته گذشته، فرصت خوبی برای صادرکنندگان ایرانی که موجودی شمش دارند، ایجاد شده است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید