نگاهی به بازار امروز

چاشنی بازار سهام این روزها، پر از هیجان و ترس شده است. امروز هم شاهد حاکمیت خرس سرخ پوش در مارکت آشفته بازار بودیم.

 در حالی که با توجه به اخبار های به گوش رسیده، نشان می‎‌داد بازار مثبت و متعادل باشد اما فضای منفی بازار ریزش 13 هزار و 626 واحدی  شاخص کل و قرار گرفتن در سطح یک میلیون و 180 هزار 713 واحدی  را رقم زد. عمده نمادهای شاخص‌ساز در صف فروش قفل شدند. بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس نمادهای "فولاد"، "فملی"، "شستا" و "فارس" به ثبت رساندند. نماگر شاخص کل هم وزن هم همچنان در سرازیری به سر می برد و در معاملات روز جاری با شکل گیری صفوف فروش ادامه دار و عدم داد وستد در این گروه ها شاهد افت 1197 واحدی شاخص کل هم وزن بودیم.

نمادهای "کرمان" و "خبهمن" که در داد و ستد معاملات روز گذشته در مدار توجهات سهامداران قرار داشتند، امروز با افت تقاضا و در کف قیمت روزانه دنبال شدند.

در معاملات روز جاری بیشترین حجم داد و ستد را نمادهای  "وبملت"، " وتجارت"، "وبصادر" و " کرمان" داشتند.

در پایان معاملات 20 نماد به ارزش 111 میلیارد تومان با صف خرید و 406 نماد به ارزش 4 هزار و 840 میلیارد تومان با صف فروش مواجه بودند.

همچنین ارزش معاملات خرد 1380 میلیارد تومان و خروج نقدینگی حقیقی ها به مبلغ 381 میلیارد تومان به پایان رسید.

در نمودار پایین معاملات نمادهای حق تقدم در بازار سهام را مشاهد می کنید که تماما با افت های قابل توجهی مواجه بودند. نماد"وخارزمح" بیشترین حجم داد وستد را در معاملات روز جاری به ثبت رسانده است.

خدافظ تحریم؟

زنجیره ای از اتفاقات سیاسی مثبت در حال رخ دادن است. از برداشته شدن تحریم ها و مذاکرات برجامی گرفته تا صادرات نفت و میعانات نفتی که به بالای 2 میلیون بشکه در روز رسیده است. همچنین به گفته عراقچی، معاون وزیر خارجه، توافقی برای برداشتن تحریم های صنعت خودرو و بخش انرژی صورت گرفته است اما با خبرهای مثبتی که از توافقات برجامی به گوشمان رسید بازهم تحرکات مثبتی در متعادل شدن صفوف فروش نمادها شاهد نبودیم بلکه امروز برتری فروشندگان به نسبت روزهای قبل در کلیت معاملات مشهود بود. در مهمترین خبر، دیروز اعلام شد، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به 15900 تومان افزایش یافته و بترتیب هر دلار با نرخ 15900 تومان و هر یورو با نرخ 19 هزار تومان تسعیر می شود. به این ترتیب بانک هایی که از تراز ارزی مناسبی برخوردارند، با افزایش نرخ تسعیر دلار از 11900 تومان (در صورت های مالی پایان شهریور 1399،) به 15900 تومان در پایان سال مالی 1399، از این عامل منتفع خواهند شد. با این وجود، خبر فوق معاملات این گروه را تحت شعاع خود قرار نداد و حتی تابلوی معاملات اغلب نمادهای این گروه را در نیمه اول سرخ به نمایش گذاشت اما در ادامه روند معاملات خریداران نقش بیشتری را در نمادهای بانکی ایفا کردند و شاهد رنج کشی های مثبت در اغلب نمادهای بزرگ و تاثیر گذار این گروه بودیم. به طوری که نماد "بانک ملت" تا محدوده 474 تومان (رشد بیش از 5 %) پیشروی کرد و در نهایت با ثبت حجم معاملات بیش از 506 میلیون برگه سهم در قیمت 464 تومان (رشد 3.5 % ) به کار خود پایان داد. "وتجارت" بارها در مدار مثبت قرار گرفت اما در نهایت در قیمت 255 تومان با افت بیش از 2.5 درصد  به کار خود پایان داد. "وبصادر" که در مرحله پیش گشایش صدر نشین بیشترین تقاضا بشمار می رفت، در معاملات امروز با افت بیش از 2.5 درصدی در قیمت 224 تومان اخرین معامله خود را انجام داد وحجمی بالغ بر 262 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. "وپاسار" خوش معامله این روزهای گروه بانکی امروز هم با رشد بیش از 2 درصد همراه بود و توانست معاملات خود را در مدار مثبت به پایان برساند.

وارد شدن دلار به کانال 22 هزار تومان و سرعت گرفتن کاهش قیمت این ارز از دیگر خبرهای تاثیر گذار در معاملات امروز بشمار می رفت. قیمت فروش دلار در صرافی‌های بانکی ۲۲ هزار و ۵۲۱ تومان و قیمت خرید ۲۲ هزار و ۷۵ تومان تعیین شده است.

این روز‌ها شکر مورد نیاز خود را به چه قیمتی خریداری می‌کنید؟ یادتان هست آخرین باری که از بازار شکر خریدید قیمت آن چند بود؟ با این وضعیت تعجب نکنید که این روز‌ها شکر در بازار قیمتی مشخصی ندارد و در سطوح قیمتی مختلفی در حال داد وستد است. گویا قیمت شکر 5 نرخی شده است. نرخ مصوب شکر ۶۶۵۰ تومان برای واحد‌های تولیدی، نرخ مصوب۸۷۰۰ تومان برای مصرف کننده، نرخ مصوب ۱۱هزارو۵۰۰ تومان برای بنکداری ها، نرخ آزاد بنکداری ۱۳هزار و۵۰۰ تومان به صورت کیسه‌های ۵۰ کیلویی و نرخ آزاد مصرف کننده هم که گفته می‌شود تا ۱۴ هزارتومان هم رسیده است. به گفته دبیر بنکدارها، با قیمت‌های آزاد به هر میزان شکری که نیاز باشد، وجود دارد و محدودیتی نیست، ولی تامین شکر با قیمت‌های مصوب و تنظیم بازاری دشوار است. با توجه به افزایش قیمت شکر و کمبود آن در بازار، واکنش خاصی در گروه قندی ها شاهد نبودیم و این گروه هم همانند سایر گروه های دیگر در مسیر اصلاح و افت قیمت دنبال شدند.

در جریان معاملات گروه "خودرویی"ها، "فلزی"ها و "پالایشی" ها تماما شاهد افت تقاضا و فشار فروش بالایی بودیم که منجر به شکل گیری صفوف فروش طویلی در عمده نمادهای این گروه شده بود.

اخبار شرکت ها 12 اردیبهشت 1400

بورس کالا (کالا) از تصویب افزایش سرمایه 250 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان  (از محل سود انباشته ،سایر اندوخته ها) در هیئت مدیره و ارسال به حسابرس و بازرس قانونی خبر داد.

 امروز ۵۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن چادرملو (کچاد) برای نخستین بار روی تابلوی بورس کالا با قیمت پایانی  24101 ریال به ازای هر کیلوگرم معامله شد که با توجه به نرخ شمش 12 هزار تومان، نرخ معامله حدود 20 درصد نرخ شمش فولاد بود.

تولید مواد اولیه دارو پخش (دتماد) از ثبت افزایش سرمایه جدید از 50 میلیارد تومان به 71.5 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در اداره ثبت شرکت ها خبر داد. همچنین معدنی املاح ایران (شاملا) از ثبت افزایش سرمایه جدید از 42 میلیارد تومان به 84 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در  اداره ثبت شرکت ها خبر داد.

در همین حال توسعه معادن و فلزات (ومعادن) از افزایش سرمایه به شیوه مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 9 اردیبهشت تا 6 تیر امسال خبر داد. سرمایه شرکت از 5490 میلیارد تومان به 8400 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آوردن نقدی و سود انباشته) میرسد. همچنین صنایع بهداشتی ساینا (ساینا) از عدم موافقت سهامدار عمده با افزایش سرمایه بابت آن قسمت از آورده و مطالبات حال شده و انجام همان قسمت از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم خبر داد.

در اخبار مربوط به مجامع، مجمع عمومی عادی سالیانه سیمان درود (سدور) در تهران برگزار شد، اما به حد نصاب قانونی نرسید. جلسه مجمع عمومی خدمات انفورماتیک (رانفور) در استان تهران (شهر تهران به آدرس سالن همایش های هتل ارم به نشانی میدان ونک، بزرگراه حقانی، تقاطع بزرگراه همت) در ساعت 10 روز سه شنبه 21 اردیبهشت برگزار میشود. همچنین مجمع شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگلپا) در استان اصفهان (شهر گلپایگان به آدرس میدان کارگر - کیلومتر هفت جاده شرکت زراعی)  در ساعت 11 روز شنبه یک خرداد امسال برگزار می شود.

جمله طلایی روز

در درون بحران‌ها همیشه فرصت‌هایی وجود دارد تا بتوانید وضعیت جامعه و خود را بهتر کنید، هرگز اجازه ندهید تا این فرصت‌ها به هدر بروند!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی