بورس تهران در سومین روز از هفته جاری با حرکت دسته جمعی سهامداران در مسیر اصلاح همراه شد و امروز هم شاهد افت 13 هزار و 590 هزار واحدی نماگر بورس و قرار گرفتن آن در سطح 1 میلیون و 167 هزار و 72 واحدی بودیم. "فارس"، "فولاد"، "فملی"، "شستا"، "کگل"، "پارسان" و "رانفور" امروز بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد حدود 1200 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 13 درصد کمتر از روز گذشته است. مارکت آشفته بازار سهام هر روز سرخ تر از روزهای قبل خود را به نمایش می گذارد و نظاره گر برتری خرس ها در بازار سهام بودیم. مهم‌ترین آیتم تأثیر گذار بر روند کنونی بازار، اصلاح نرخ ارز است. در روز جاری دلار به کانال 21 هزار تومان کاهش پیدا کرده است و این موضوع باعث ایجاد سیر نزولی در تمامی بازارهای مالی شده است و در واقع باید گفت، همه فقط نظاره گر اوضاع هستند.

پس بازار چه می شود؟

اوج هیجان و ترس کل بازار را فرا گرفته است و هر روز بیشتر از روز قبل این موضوع خود را نشان می دهد. شکل گیری صفوف فروش تمام نمادهای گروه های مختلف از همان دقایق ابتدایی را نظاره گر بودیم و تا پایان بازار ادامه داشت. شاخص کل بورس با افت 13 هزار و 590 هزار واحدی همراه شد. شاخص هم وزن هم با قدرت فروشندگان در مسیر نزولی قرار گرفته بود و افت 1 هزار و 466 واحدی را تجربه کرد. در این شرایط حاکم شده بر کلیت بازار، سهامداران نه تنها به اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی توجهی ندارند بلکه به افق پیشروی صنعت ها و صنایع هم بی اعتنا هستند. منفی های فعلی بازار بیشتر به دلیل هیجان و ترس از مسائل و اتفاقات اخیر و مهم ترین آن کمبود نقدینگی می باشد. در شرایط کنونی هیجانات منفی بر بازار غلبه کرده است.

در ادامه روز جاری، جلسه سران قوا با موضوع بازار سرمایه برگزار خواهد شد که نتایج آن ممکن است مورد توجه بازار قرار گیرد. علاوه بر این خوش بینی ها به احیای «برجام» با اثرات مثبت آزادسازی پول های بلوکه شده و کاهش هزینه های صادراتی شرکت های کامودیتی-محور در کنار تسهیل روابط تجاری و نقل و انتقالات بانکی عامل تقویت خوش بینی به بازار سرمایه است.

در معاملات روز جاری گروه بانکی، امروز شاهد روانه شدن شفاف سازی های برخی بانک ها مبنی بر اثرات تغییر نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانک ها، از 11 هزار تومان برای هر دلار (پایان شهریور 1399) به 15 هزار و 900 تومان برای هر دلار و 19 هزار تومان برای یورو روی سامانه کدال بودیم که در همین راستا اکثریت نمادهای این گروه از جمله نماد بانک "تجارت" تا پایان معاملات امروز متوقف شدند. نماد "وبملت" امروز توانست معاملات خود را در مدار مثبت قرار دهد و آخرین معامله این نماد در قیمت 464 تومان انجام شد. حجم معامله در این نماد به بیش از 236 میلیون برگه سهم رسید. "ونوین" از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران بود که در محدوده مثبت بیش از 1 درصدی در قیمت 444 تومان به کار خود پایان داد. حجم داد و ستد در نماد "وبصادر" بیش از 139 میلیون برگه سهم بوده و سهم آخرین معامله خود را در قیمت 219 تومان انجام داده است.

در گروه فلزی ها امروز شاهد متعادل شدن و به دفعات شاهد تشکیل صف فروش در نماد "فولاد" و جمع شدن صف فروش بودیم. در نهایت این نماد در کف قیمت روزانه 1171 تومان با افت حداکثری قیمت به کار خود پایان داد و حجم معاملات بالغ بر 95 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. "فملی" در قیمت 1123 تومان قرار داشت و افت حداکثری قیمت را در کارنامه معاملات خود به ثبت رساند.

اخبار شرکت ها 13 اردیبهشت 1400

سرمایه گذاری چشم انداز توسعه شمال در نظر دارد تعداد 10.4 میلیون سهم معادل 8.23 درصد از سهام بیمه حافظ "حافظ" را با قیمت پایه هر سهم 7896 تومان در بازار پایه فرابورس 11 خرداد به فروش برساند. همچنین صنعتی پارس خزر "لخزر" از کسب موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک و سازمان حمایت با افزایش قیمت شامل همه محصولات به استثنای ماشین لباسشوئی این شرکت شد.

در اخبار مربوط به تاثیر تسعیر نرخ ارز بر بانکها، بانک تجارت "وتجارت" اعلام کرد: قطعاً اعمال نرخ‌های جدید در تسعیر مبالغ ارزی دارای آثار درآمدی بوده، لیکن تعیین مبلغ دقیق آن منوط به تهیه صورتهای مالی پایان سال است. صورتهای مالی مزبور در دست تهیه بوده و در موعد مقرر جهت اطلاع اعلام می شود.  همچنین بانک صادرات "وبصادر" اعلام کرد: زیان ناشی از تسعیر ارز نسبت به گزارشات قبلی به میزان۴۷۵ر۸ میلیارد ریال افزایش داشته و معادل ۵۴۵ر۳۱ میلیارد ریال برآورد می گردد که در مقایسه با سایر اقلام صورت های مالی از اهمیت کمتری برخوردار است. در همین حال اثر درآمدی بانک سینا "وسینا" با اعمال نرخ های جدید تسعیر ارز، حدود 49.5 میلیارد تومان میشود. با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت بانک خاورمیانه "وخاور" حدوداً معادل پنجاه و دو میلیون یورو در پایان اسفند سال 1399، اعمال نرخ های جدید تسعیر برای بانک اثر درآمدی خواهد داشت. لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک ( شامل تعیین نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیر آن بر ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی و ... ) منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورتهای مالی بانک خواهد بود.

در بحث افزایش سرمایه ها، با موافقت سازمان بورس واوراق بهادار مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه پدیده شیمی قرن "قرن" به مدت 30 روز و تا تاریخ 17 خرداد امسال تمدید شد. سرمایه شرکت قرار است از 100 میلیارد تومان به 200 میلیارد تومان (از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی در راستای تکمیل و راه اندازی پروژه های کارخانه پودر شوینده و توسعه انبارهای شرکت) برسد. همچنین صنایع غذایی مینو شرق "غمینو"  از ثبت افزایش سرمایه شرکت از  56.3 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها خبر داد.در همین حال، فولاد آلیاژی ایران "فولاژ" از تصویب افزایش سرمایه در مجمع فوق العاده این شرکت خبر داد. قرار است سرمایه شرکت از یک هزار میلیارد به یک هزار و 200 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) برسد. فولاد آلیاژی ایران از پذیرش معافیت مالیاتی برای عملکرد سال‌های 1390 تا 1395 خبر داد.

مجامع پیش روی:

مجمع عمومی سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات "وسپهر" در استان تهران (شهر تهران به آدرس تهران- خیابان سمیه- نرسیده به خیابان شهید مفتح- نبش خیابان ملک الشعرای بهار - برج غدیر - طبقه 11) در ساعت 10 روز سه شنبه 21 اردیبهشت برگزار میگردد.

جلسه مجمع عمومی کیمیدارو "دکیمی" در استان تهران (شهر تهران به آدرس تهران کیلومتر 3 جاه آبعلی) در ساعت 10 روز یکشنبه 26 اردیبهشت برگزار میگردد.

جلسه مجمع عمومی بیمه پارسیان "پارسیان" در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از بلوار میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک 22 ) ساعت 10 روز چهارشنبه 22 اردیبهشت برگزار میشود.

همچنین جلسه مجمع عمومی شوکوپارس "غشوکو" در استان تهران (شهر تهران به آدرس کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج - شرکت مینو - ساختمان مرکزی مینو (درب شرکت قاسم ایران)) در ساعت 10 روز چهارشنبه 22 اردیبهشت برگزار میگردد.

جلسه مجمع عمومی فراوری معدنی اپال کانی پارس "اپال" در استان تهران (شهر تهران به آدرس سعادت آباد، خیابان علامه طباطبائی شمالی، کوچه شهید جهانگیر انقطاع (بیستم غربی)، پلاک 43، سالن اجتماعات) در ساعت 11 روز چهار شنبه 22 اردیبهشت برگزار میشود.

جلسه مجمع عمومی آلومتک "فالوم" در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان کریم خان زند خیابان استاد نجات الهی نبش خیابان ورشو پلاک 2 سالن خانه اندیشمندان علوم انسانی) در ساعت 9 صبح روز پنج شنبه 30 اردیبهشت برگزار میشود.

جمله طلایی روز:

اینگونه نیست که همه‌ی طوفان‌ها برای مختل کردن زندگی‌تان باشند، بلکه برخی از آن‌ها برای باز شدن مسیرتان ضروری هستند...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی