صنعت خودرو در خطر ورشکستگی
اگر سیاستمداران و مجریان دولت و مجلس هوشمندانه عمل کنند میتوانند از تحریم ها در راستای رشد صنعت استفاده کرده و بتوانند ارز لازم را در اختیار بگذارند و برخی فناوری های لازم را که نیاز روز است تهیه کنند که میتواند مزیت بزرگی برای صنعت خودرو باشد.
امیر حسن کاکایی،کارشناس خودرو به خبرنگار پاداش سرمایه گفت: بعید است تحریمها به صورت کامل لغو شود، همچنین مهم است که چه سبکی از تحریمها و در چه بازه زمانی لغو شود، اما طبق تجربه و حداقلی که در دفعات قبل هم تکرار شد به این صورت است که بازارها برای مدتی به هم ریخته و رکود موجود شدید می شود.
وی افزود: حتی قرار لغو تحریمها نیز منجر به تشدید این اتفاق میشود زیرا مردم به محض شنیدن این خبر خریدهای خود را به تعویق میاندازند، باید توجه داشت که حتی اگر تحریمها لغو نشود نیز به دلیل آنکه تولید افزایش پیدا کرده و درآمد مردم افزایش شدیدی نداشته است، همچنان شاهد رکود خواهیم بود، با لغو تحریم ها سریعا درآمد مردم بالا نمی رود و ممکن است به صورت موقتی کاهش نیز داشته باشد زیرا بسیاری از صنایع در این جریان شکست میخورند.
کاکایی ادامه داد: در صورت رفع تحریم تعداد فروشندهها افزایش مییابد اما قیمت ها تا حدی کاهش خواهد یافت البته که این کاهش قیمت ها بسیار نخواهد بود، در قطعنامه 598 مردم و تجار بیتجربه بودند و دلار سریعا افت کرد اما در کم تر از 3 ماه به روال خود بازگشت بنابراین پس از لغو تحریم ها نیز نمیتوان توقع گشایش ناگهانی داشت.
تحریم صرفا خوشبینی ایجادکرده وبه صورت موقتی قیمت ها را کاهش می دهد، اما قیمتها تغییر چندانی نخواهد داشت .
این کارشناس بازار خودرو افزود: از نگاه بازاری در سال 1400 شاهد بازاری آشفته و در حال رکود هستیم، در رابطه با سال1401 نیز نمیتوان پیش بینی کرد زیرا باید دید درآمد های کشور و فروش نفت به چه صورت پیش خواهد رفت، فروش نفت حداقلی، حداقل نیازهای جامعه را برآورده می کند و بناید فراموش کرد که تورم در هر صورت وجود دارد، لذا کاهش قیمت ها موقت خواهد بود.
وی تاکید کرد: اوضاع صنعت خودرو کمی پیچیده تر است، صنعت در 3 سال گذشته درکنار تحریمهای بین المللی که ضربات زیادی زد، ضربه های بزرگتری از سیاستگذاران و شورای رقابت خورد و امروزه بالای 80 هزار میلیارد تومان زیان رسمی به این صنعت وارد شده است، صنعت خودرو که شامل خودروساز و قطعهساز میشود در این 3 سال تمام ابرو و اعتبار خود را خرج توسعه و بقا کرده است باید توجه کرد که در این شرایط تحریم توسعه و بقا کار دشواری است.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر اوضاع به حد وخیمی پیچیده شده و خودروسازان از نظر نقدینگی نیز دچار مشکل شده اند و در نزد بانک ها نیز اعتباری ندارند، از طرفی با توجه به تورم بازارها نیز راکد است زمانی که چنین اتفاقی رخ میدهد بسیار اوضاع خطرناکی برای صنعت بوجود میآید .
خطر واردات به شدت افزایش پیدا میکند، واردات خودرو به نوعی خطرناک است اما در زمان کوتاه رخ نخواهد داد اما واردات قطعات میتواند خطر جدی و خطرناکی برای صنعت خودرو باشد زیرا در طی 3 سال گذشته با وجود بی پولی های فراوان و گرو گذاشتن اعتبار قطعه سازان به شدت شکننده شدند و اگر در واردات قطعات باز شود باموجی از ورشکستگی در قطعه سازان مواجه خواهیم بود
کاکایی در ادامه افزود: عکس این مسئله نیز وجود دارد، اگر سیاستمداران و مجریان دولت و مجلس هوشمندانه عمل کنند میتوانند از تحریم ها در راستای رشد صنعت استفاده کرده و بتوانند ارز لازم را در اختیار بگذارند و برخی فناوری های لازم را که نیاز روز است تهیه کنند که میتواند مزیت بزرگی برای ما باشد.
وی در انتها تاکید کرد: باید توجه کرد که این اتفاقات وابسته به عملکرد سیاست گذاران است که اگر تصمیمی در راستای تقویت صنعت خودرو بگیرند اتفاق میمونی خواهد بود زیرا این صنعت روی پای خود ایستاده وامروزه میتواند با تکمیل فناوری ها توان تولید و فناوری خود را افزایش دهد .