ماموت و چند شرکت وابسته به آن از تحریم خارج شدند

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز جمعه اعلام کرد نام «گروه صنعتی ماموت» و چند شرکت وابسته به آن را از فهرست تحریم‌های اقتصادی خارج کرده است. گروه صنتی ماموت P.J.S، گروه صنعتی ماموت تهران، صنایع ماموت، گروه صنعتی ماموت، ماموت دیزل و شرکت ماموت دیزل شرکت‌هایی هستند که از فهرست SDN وزارت خزانه‌داری آمریکا خارج شده‌اند.

نیاز به 22 میلیارد دلار برای میادین گازی

وزیر نفت گفت:  برآورد ما این است با توجه به افت فشار میدان‌های گازی به حدود 22 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی 6 تا 8 سال آینده برای حفظ و نگهداشت تولید گاز نیاز است.

رئیسی: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با جدیت در دولت پیگیری می‌شود

 رئیس جمهور: همه استان‌های کشور از ظرفیت‌های کم‌نظیری برای ایجاد تحول مثبت و رسیدن به شرایط مطلوب برخوردار است لذا هیچ جایی برای یاس و ناامیدی وجود ندارد.

وزیر خارجه ایران:

گفت‌وگوی ایران و عربستان در مسیر درستی پیش می‌رود و ما به گفت‌وگوی بیشتری نیاز داریم.امیرعبداللهیان گفت: ما و عربستان در مورد موضوعات خاصی به توافق رسیده‌ایم و از این گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. گفت‌وگوی ما با عربستان به نفع منطقه است و یک گفت‌وگوی سازنده است.ایران و عربستان کشورهای مهمی هستند و نقش آن‌ها در تحکیم امنیت منطقه بسیار مهم است.

از راه‌اندازی هسته معاملات بومی بورس چه خبر؟

دیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری از سامانه نیاز به مشارکت نهادهای مذکور است، توضیح داد: به هر حال نمادهای معاملاتی باید به این سامانه منتقل شود و مدیریت  نمادهای معاملاتی در اختیار بورس‌ها و سازمان بورس است. در این راستا نامه‌نگاری‌های لازم را با سازمان انجام داده‌ایم و منتظر تصمیم‌گیری سازمان برای تعیین نحوه بکارگیری سامانه هستیم، زیرا سازمان باید تصمیم بگیرد کدام نمادها به سامانه جدید منتقل شود.روح‌الله دهقان افزود: در واقع هنوز تصمیم‌گیری در سازمان بورس و شرکتهای بورس و فرابورس صورت نگرفته و به شرکت مدیریت فناوری اعلام نشده است تا بتوانیم برای بهره‌برداری اقدام کنیم. پیش بینی می‌شود بعد از فرآیندهای قراردادی و تصمیم‌گیری شش ماه زمان برای زیربار بردن سامانه نیاز داریم. ایسنا

عضو جدید تیم ایران در مذاکرات هسته ای کیست؟

 هادی محمدی روزنامه نگار مدعی شده که علاوه بر باقری کنی، کاظم غریب آبادی سفیر سابق ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به سابقه و تجربیاتش در آژانس و مذاکرات شش دور گذشته وین، در مذاکرات آینده وین نیز در تیم ایرانی حضور خواهد داشت.

سالانه ۵۰۰ میلیون دلار شکر وارد می کنیم

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:واردات سالانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار شکر در شرایطی رخ می‌دهد که ایران ایران به دلیل داشتن ظرفیت بالا برای تولید نیشکر و چغندر قند به راحتی می‌تواند با احداث کارخانه‌های صنایع تبدیلی در استان‌هایی مانند خوزستان طی دو سال به خودکفایی برسد. /صدا و سیما

ظرفیت تولید برق در نیروگاه بوشهر به سه برابر افزایش خواهد یافت

رئیس جمهور پس از بازدید از بخشهای مختلف نیروگاه اتمی بوشهر و فازهای در حال توسعه آن:سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران، بهره برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و از آن کوتاه نخواهیم آمد.خوشحالیم که نیروگاه بوشهر با نهایت ظرفیت اسمی خود در حال بهره برداری است و هزار مگاوات برق تولید می کند و این میزان، در فازهای توسعه ای آن، به سه برابر افزایش خواهد یافت و در عین حال، سازمان انرژی اتمی ماموریت دارد که ظرفیت تولید برق کشور را به ده هزار مگاوات برساند./ ایسنا

کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصولات لبنی تایید شد

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی:این کاهش قیمت در حمایت از دهک‌های محروم جامعه است و در سه محصول ماست ساده ۲/۵ کیلوگرمی، پنیریواف ۴۰۰ گرمی و شیر پاستوریزه ساده کیسه‌ای ۹۰۰ گرمی اعمال می‌شود./ صداوسیما

پیش بینی بازار:

اتفاقات خوبی در انتظار بازارسرمایه است. با آمدن صالح آبادی اتفاقات مثبتی در بورس رخ خواهد داد؛ چراکه ایشان از جنس بازارسرمایه است و قطعا برخی مشکلات در بازارسهام رفع خواهد شد.

 در حالی به استقبال سومین هفته مهرماه ۱۴۰۰ می رویم که بازارسرمایه با پارامترهایی مهم، معاملات خود را آغاز خواهد کرد و این در حالی است که کم کم به موئد گزارشات شش ماهه شرکت ها نیز نزدیک می شویم. 

 در معاملات روزهای پایانی؛ گروه خودرویی ها وبانکی ها امیدوار کننده بودند. همچنین احتمال می رود در هفته آینده این دو گروه مثبت بمانند.

 از گروه پالایشی ها باید گفت که باتوجه به شرایط قابل توجه قیمت جهانی نفت برنت و اتفاقاتی که در روزهای پایانی هفته گذشته در بازار رخ داد و بسته شدن نماد شبندر در راستای ارائه گزارش فصلی و هجوم خریداران به نماد شپنا، احتمالا پالایشی ها هم با گزارشات خوبی همراه باشند و روند پالایشی ها هم در هفته آینده مثبت خواهد بود.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید