در بازار امروز چه گذشت؟

بازار در آخرین روز کاری خود در این هفته متاثر از نمادهای بزرگ و شاخص ساز من جمله "فملی"، "وپاسار"، "فولاد"، و "وبملت"توانست با رشد بیش از 5200 واحد در سطح 1 میلیون و 172 هزار و 248 واحدی قرار گیرد. توجهات در محوریت بزرگان در حال چرخش بود و این در حالی است که شاهد پایدار بودن صفوف فروش در نمادهای کوچک بودیم. به دلیل اینکه طی سه ساله اخیر ذخیره بزرگ معادن مس در دنیا پیدا نشد اما همچنان رشد تقاضا را در بازار این فلز جهانی شاهد هستیم از این رو این موضوع باعث محدودیت عرضه در آینده شده و موسسات مختلف پیش بینی خود را از قیمت این فلز برای امسال تا 11 هزار دلار و برای چهار سال آینده به 15000 دلار افزایش داده است. آتش بازی قیمت های جهانی و جهش نفت برنت به مرز 70 دلار و همچنین رکوردشکنی قیمتی فلز مس در بازارهای جهانی و عبور این فلز از 10هزار دلار به اوج قیمتی خود پس از آگوست 2011  موجب شد تا امروز شاهد سبزپوشی برخی از نمادها تاثیر پذیر از این موضوع باشیم. با آنکه در معاملات امروز شاهد رشد و جهش نماگر بورس بودیم اما همانطور که گفتیم عمده نمادهای کوچک در کف قیمت روزانه با صفوف فروش مواجه بودند. در حال حاضر باید به دو شکل به این مسئله نگاه کنیم؛ نمادهایی که صف فروش هستند و ارزندگی دارند و همچنین نمادهایی که در عین صف فروش بودن ارزندگی ندارند. گفتنی است؛ نمادهایی که از دسته گروه‌های متوسط و کوچک هستند و در عین حال ارزندگی دارند، به تعادل نزدیک‌تر هستند و بنظر به زودی به تعادل خواهند رسید. در بازار امروز حدود 336 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. "شپنا"، "وبملت" و "وسپهر" با بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها همراه بودند و "وبصادر" بیشترین ورود نقدینگی حقیقی را داشت. ارزش معاملات خرد حدود 2250 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 985 میلیارد تومان بیشتر از روز دوشنبه است (رشد 77 درصدی).

وضعیت بحرانی بورس تهران امروز هم ادامه داشت اما با این تفاوت که جهش قیمت جهانی چاشنی برخی از نمادها شده بود و در تمام نمادهای بزرگ شاهد معاملاتی متعادل بودیم. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه تحت تاثیر بهانه افت قیمت دلار یک روز تلخ دیگر را به نمایش گذاشت و به نظر در مسیر سطح حمایتی یک میلیون و 130 هزار واحدی برابر با کف ماژور میان‌مدتی خود قرار گرفته است. جالب اینکه در بازار مسکن و خودرو هنوز اتفاق ملموسی رخ نداده است اما دلار به عنوان یک ابزار هوشمند به تحولات مثبت واکنش نشان داده است. به نظر با افت قیمت دلار و نزدیک شدن به زمان احتمالی حصول توافق سیاسی، بازارهای موازی در رکود عمیقی فرو بروند و حال بازار سرمایه پس از این میزان از افت بتواند در ماه‌های آتی شرایط بهتری داشته باشد؛ مشروط بر اینکه سران قوا به یک توافق جدی و قوی‌ برای حمایت از بازار دست یابند. اینکه بازار سهام همچنان در نمادهای کوچک با افزایش عرضه و فشار فروش مواجه است می توان گفت سهامداران برای تعادل در این دسته از نمادها در انتظار تعادلی از جنس اعتماد هستند، اعتمادی که بنظر از سمت دولتمردان باید به بازار تزریق شود و می توان گفت ریسک کاهش قیمت دلار به نظر می‌رسد در جریان ریزش‌های اخیر پیش‌خور شده است و بازار سهام با ریزش قیمت دلار نیز ریزش چندانی نخواهد داشت.

حال به بررسی برخی از گروه ها می پردازیم

رالی صعودی حاکم شده در گروه بانکی ها متاثر از خبر تغییر نرخ تعسیر ارز همچنان ادامه دارد بطوری که امروز شاهد رخ نمایی قدرت خریداران در اغلب نمادهای این گروه من جمله "وبملت" و "وپاسار" بودیم. نماد بانک ملت در دقایق پایانی با گذر از حجم بیش از 394 میلبون برگه سهم توانست در قیمت 492 تومان با حجم قابل توجهی از تقاضا همراه شود. "وپاسار" با اقبال بالای خریداران به مدار معاملات بازگشت و شاهد رشد بیش از 6 درصدی قیمت و قرار گرفتن نماد در سطح قیمتی 1610 تومان بودیم. "وبصادر" و "وتجارت" در قیمت های 222 و 250 تومان قرار داشتند و توانستند در مدار مثبت به کار خود پایان دهند.

جهش خیره کننده مس جهانی و قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 10 هزار دلار موجب شد تا امروز شاهد غلبه خریداران بر فروشندگان در نماد "فملی" و قرار گرفتن این نماد در سقف قیمت روزانه 1190 تومان باشیم (حجم معامله در این نماد بیش از 129 میلیون برگه سهم می بود). "فولاد" در قیمت 1198 تومان رشد 2.2 درصدی را به ثبت رساند و با نوسان مثبت به کار خود پایان داد. "فخور" از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات امروز بود که در محدوده مثبت بیش از 2 درصد در قیمت 1450 تومان به کار خود پایان داد.

در خودرویی ها بارها شاهد جمع شدن صفوف فروش نمادهای "خودرو" و "خساپا" بودیم اما در نهایت نماد ایران خودرو در قیمت 1997 ریال به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 769 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. "خساپا" نیز در کف قیمت روزانه 1912ریال با صف فروش 141 میلیون برگه سهمی به کار خود پایان داد. "خبهمن" در معاملات روز جاری در مدار مثبت به کار خود پایان داد و رشدی بالغ بر 1.2 درصدی را به ثبت رساند.

در گروه شیمیایی ها شاهد داد وستد مثبت و متعادل در اغلب نمادها بودیم. "نوری" در قیمت 5727 تومان رشد نزدیک به 2 درصد را به ثبت رساند و "فارس" در قیمت 847 تومان با ثبت آخرین معامله توانست در محدوده مثبت به کار خود پایان و حجمی بالغ بر بیش از 15 میلیون برگه سهم را به ثبت برساند.

در معدنی ها نیمه اول دو نماد "کگل" و "کچاد" مثبت دنبال شد اما در نیمه دوم معاملات شاهد افت تقاضا در هر دو نماد بودیم. "اپال" مدار مثبت خود را تا دقایق پایانی حفظ کرد.

اخبار کدالی

"خراسان" شرکت  پتروشیمی خراسان  سهامداران خود را برای شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه فراخواند.

"دابور" شرکت داروسازی ابوریحان در ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩٩ برای هر سهم ٣٧۵۴ ریال سود محقق کرد که به نسبت دوره قبل رشد ۶٩ درصدی داشته است.

"دکیمی"شرکت کیمیدارو در ١٢ ماهه منتهی به اسفند ٩٩ برای هر سهم ١٠٩١ ریال سود محقق کرد که به نسبت دوره قبل رشد ١٩ درصدی داشته است.

 پیشنهاد هیئت مدیره "وحافظ" به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه  از مبلغ 122,000,000,000 ریال به مبلغ 1,500,000,000,000 ریال از محل آورده نقدی سهامداران به منظور اصلاح ساختار و ارتقاء وضعیت مالی

جمله طلایی روز:

اگرچه کسی نمی‌تواند برگردد به عقب و شروعی عالی داشته باشد، اما هرکسی می‌تواند از الان شروع کند و یک مسیر و پایان عالی داشته باشد.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی