نگاهی به بازار

برخلاف تصورات از روند گروه فلزات اساسی علیرغم رشد قابل توجه قیمت های جهانی (عبور قیمت مس از سقف 10 ساله و رسیدن قیمت مس LME به سطح 10 هزار و 410 دلاری در پایان معاملات جهانی، رشد قیمت روی LME به قیمت 3025 دلار) همچنین خبر تسعیر نرخ ارز و اعمال آن در صورت های مالی بانکی ها، طی معاملات روز جاری دنده معکوس نماگر بورس از محدوده مثبت بیش از 3 هزار واحدی تا محدوده منفی 4 هزار و 764 واحدی را شاهد بودیم...

"فملی" و "وپاسار" همچنان در معاملات روز جاری شاخص ساز باقی ماندند.

"شستا"، "فارس"، "شپنا" و "شتران" بیشترین تاثیر منفی را بروی عقب گرد نماگر بورس به ثبت رساندند.

بورس تهران هفته جاری را با رشد قیمت های جهانی و اخبار مثبت برجامی، متعادل در گروه های "فلزی"، "معدنی"، "بانکی" و "شیمیایی" ها آغاز کرد اما رفته رفته روند معاملات جهت خود را تغییر داد، به طوری که شاخص کل با صعود بزرگان در دقایق ابتدایی با رشدی بیش از 3 هزار واحدی در دقایق ابتدایی معاملات روز جاری همراه شد ولی افزایش عرضه ها و غلبه فروشندگان بر خریداران در همان نیم ساعت نخست معاملات موجب شد تا شاهد تغییر جهت در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز و قرار گرفتن نماگر بورس در مدار منفی باشیم که در نهایت شاخص بورس تهران در سومین هفته اردیبهشت ماه 1400 با افت 4 هزار و 4764 واحدی در سطح 1 میلیون 167 هزار و 498 واحدی (افت 41/0 درصدی) به کار خود پایان داد.

نمی دانیم، اسمش را هیجان باید گذاشت یا ترس اما هر چه باشد،  حرکت دسته جمعی این روزهای بازار را رقم زده است و موجب شده تا تر و خشک با هم بسوزند اما بازار همیشه صعودی و همیشه نزولی نیست!

بازار امروز در نیم ساعت ابتدایی با متعادل شدن معاملات برخی از بزرگان در حال تعادل بود اما ناگهان با موجی از فروشندگان مواجه شد و فشار فروش در نیمه دوم بازار دو چندان شد. صفوف فروش "پالایشی" ها، "فلزات اساسی"، "معدنی"ها و "خودرویی" ها و عمده نمادهای بزرگ و کوچک موجب شد تا معاملات بازار سرمایه امروز به کام خرس ها تمام شود. قطعا روزهای سختی را تجربه می کنیم و بی ثباتی بازار بیش از هر زمان دیگری مشهود است و شاهد غلبه هیجان منفی در بازار سهام هستیم. مهم ترین مسئله که در معاملات امروز همانند روزهای گذشته به چشم می آمد، کم حجم و بی عمق بودن حجم معاملات بود. عقب نشینی خریداران از همان نیم ساعت نخست ابتدایی موجب افت یکپارچه قیمت ها در تمام گروه ها شد و اغلب نمادهای بزرگ مجددا در کف قیمت روزانه قرار گرفتند، اما بهترین عملکرد را در این روز حساس و بی رمق، نمادهای "فملی" و "وپاسار" از خود به نمایش گذاشتند.

بازار امروز با خروج 429 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. "شستا"، "وسپهر" و "وتجارت" بیشترین خروج نقدینگی حقیقی ها را داشتند و "وپاسار" بیشترین ورود پول حقیقی. ارزش معاملات خرد حدود 1600 میلیارد تومان ثبت شد که 28 درصد کمتر از روز چهارشنبه است.

مهم‌ترین اولویت برای افزایش نقد شوندگی بازار، تزریق و ورود نقدینگی به بازار است. علاوه بر این، تغییرات در دامنه نوسان یا حجم مبنا می تواند با تسهیل معاملات، بازگشت بازار به تعادل را تسریع بخشد.

حال به بررسی برخی از گروه ها و نمادها می پردازیم

بانکی ها با متوقف بودن نماد "وبملت"، به دلیل افشای الف، شناسایی سود تسعیر ارز 2300 میلیارد تومان برای سال مالی 1399، معاملات خود را در مدار مثبت آغاز کردند و شاهد رشد و پیشروی قیمت در اغلب نمادهای دیگر بودیم اما با قدرت گرفتن فروشندگان در معاملات امروز شاهد تغییر جهت معاملات در اغلب نمادهای گروه بودیم و نماد "وپاسار" توانست در مدار مثبت به کار خود پایان دهد و دومین نماد تاثیرگذار بر شاخص کل شد.  

در گروه پالایشی ها نماد "شپنا" در مدار مثبت آغاز بکار کرد اما با توجه به جو حاکم شده در کلیت بازار و روند معاملاتی گروه شاهد بازگشت معاملات این نماد به مدار منفی و قرار گرفتن در کف قیمت روزانه، 991 تومان (قیمت پایانی 1000 تومان) بودیم و سایر نمادهای گروه در کف قیمت روزانه با افت حداکثری قیمت (منفی 3 درصد) به کار خود پایان دادند. «وبصادر» نیز در ساعات پایانی معاملات، نزدیک صفر بازار، 2217 ریال معامله شد و قیمت پایانی در سطح 2231 ریال قرار گرفت.

در گروه خودرویی ها نماد "خودرو" مثبت آغاز بکار کرد و نماد "خساپا" در مدار منفی و متعادل دنبال می شد ولی با شدت عرضه ها و غلبه فروشندگان بر خریداران نماد "خساپا" ابتدا در کف قیمت روزانه قرار گرفت و در نهایت با صف فروش 381 میلبون سهمی در قیمت 1856 ریال به کار خود پایان داد و نماد "خودرو" نیز تحت تاثیر از جو حاکم شده در کلیت بازار با افت تقاضا در قیمت 194 تومان با صف فروش185 میلیون برگه سهمی به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 149 میلیون سهم را به ثبت رساند.

روند معاملاتی "فملی" در یک روز پرعرضه و حفظ مدار مثبت تا دقایق پایانی ستودنی بود و می توان گفت این نماد یکی از بهترین نمادها در معاملات از لحاظ عملکردی به شمار می رود که توانست با رشد 1.4 درصدی در مرز 1200 تومان به کار خود پایان دهد و حجمی بالغ بر 113 میلیون بزرگه سهم را نیز به ثبت برساند. "فولاد" در قیمت 1182 تومان آخرین معامله خود را به ثبت رساند و افت 1.25 درصدی را به ثبت رساند. "فایرا" از دیگر نمادهای مورد توجه در معاملات امروز این گروه می بود که توانست در قیمت 1817 تومان به کار خود پایان دهد.

اخبار کدال
آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده فروی در خصوص تصمیم گیری بری افزایش سرمایه در کدال منتشر شد/جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت 11:30 روز پنج شنبه مورخ 1400/02/30 در استان تهران ،شهر تهران به آدرس خیابان نلسون ماندلا – خیابان گلفام – پلاک 10 – طبقه چهارم برگزار میگردد.

"سدشت" به استناد ماده 19 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ظن دستکاری بازار (مبتنی بر اطلاعات یا معاملات) نماد معاملاتی ناشر حداکثر تا تاریخ 1400/02/22 ) متوقف می گردد.

"حبندر" افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف با موضوع ابلاغ نتیجه مزایده اجاره شناورها به منظور تامین ایمنی آبراه حوزه شمالی /مدت اجرای قرارداد5سال و محل اجرا بنادر شمالی کشور به مبلغ 1،584،456،000،000ریال

"فارس تمدید فرصت اعطا شده به ناشر جهت رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار/با توجه به نامه واصله از شرکت مهلت مذکور به مدت 8 روز دیگر تا تاریخ 1400/02/23 تمدید می گردد.

"وشهر:عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده/موضوع مزایده: فروش 426 رقبه از املاک مازاد بانک شهر با شرایط نقد، نقد واقساط و اجاره به شرط تملیک

تمحرکه: انعقاد قرارداد: ساخت، نصب و راه اندازی زنجیر کانوایر/طرف قرارداد: شرکت پارس خودرو/مبلغ قرارداد: 15,284 میلیون ریال

جمله طلایی روز

مهم نیست که چقدر آهسته پیش می‌روید، مهم این است که هرگز متوقف نشوید...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی