بازرسان آژانس ماهی ۳ بازدید سرزده از تاسیسات ایران داشتهاند:بلومبرگ: بازرسان آژانس انرژی اتمی در سال ۲۰۲۰ در هر ماه حدود ۳ بازدید سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دادهاند. یکپنجم از ۱۶۱ بازرسیِ سرزده در جهان نیز مربوط به ایران بوده است.

بلینکن درخواست توقف مذاکرات وین را رد کرد:اخیرا سناتورهای جمهوریخواه به دلیل حمایت ایران از حماس و پاسخ راکتی مقاومت به صهیونیستها، خواستار لغو گفتوگوهای وین شده بودند، وزیر خارجه آمریکا با رد این درخواست گفته مدرکی برای اینکه ایران در ماجرای غزه دخالت میکند، ندارم. بلینکن تاکید کرده که ایران با سلاح اتمی، با مصونیت بیشتری در خصوص اقداماتش عمل خواهدکرد و ما باید اطمینان یابیم که آنها هرگز به سلاح اتمی دست نخواهند یافت.

آیا با کاهش نرخ ارز لوازم خانگی ارزان می‌شود؟دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از مشکل جدی این صنعت در تامین مواد اولیه خبر داد و گفت: ️حتی اگر کاهش نرخ ارز استمرار داشته باشد و قیمت جهانی مواد اولیه از جمله محصولات پتروشیمی و فولاد نیز کاهش یابد و بر مواد اولیه تولید داخل اثر مثبت بگذارد، با توجه به افزایش ۳۹ درصدی دستمزد و تابعیت بازار از عرضه و تقاضا، نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت محصولات داشته باشد./ایسنا

جزییات جدید از مذاکرات ایران و عربستان:مقام‌های مطلع عراقی به میدل‌ایست‌آی گفته‌اند جنگ در یمن بیشترین موضوع مورد بحث میان طرف‌ها بوده. این مسئله اصلی‌ترین محور گفت‌وگوهای میان نمایندگان ایران و عربستان در مذاکرات چهار ساعته‌ای بوده که هفته گذشته میان طرف‌ها برگزار شده.سعودی‌ها در آن مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات حوثی‌ها (انصارالله یمن) به تأسیسات نفتی و مراکز اقتصادی خود شده‌اند.میدل‌ایست‌آی مدعی شده طرف ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است.

ظریف به اروپا می‌رود:وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای چند وقت اخیر خود به کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه‌، طی روزهای  آتی به چند کشور اروپایی سفر خواهد کرد./ جام جم

متانول:حرکت دو ضرب متانول از ۲۹۲$ به ۳۱۶$ برخی تجار از تقاضای قوی برای متانول در چین خبر داده اند.

90 میلیارد دلار، درآمد نفتی بلوکه شده ایران:برکشلی، رئیس دفتر مطالعات انرژی وین گفت: براساس گزارشات مختلف، ایران هم اکنون حدود 90 میلیارد دلار منابع مالی حاصل از صادرات نفت و گاز دارد که وجوه آن قابل دریافت نیست.

پورابراهیمی: حذف رمزارزها به صلاح کشور نیست/ روزانه سه الی پنج هزار میلیارد تومان تبادل رمز ارز در ایران داریم:رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: گزارش این کمیسیون قرار است چارچوب قانونمند مشخصی را برای رمزارزها در نظر بگیرد تا بتوانیم در شرایط تحریمی از این ظرفیت استفاده کنیم و به منابع ارزی کمک شود.

ادامه ضرر بازار نفت به دلیل وضعیت نامساعد هند / راه‌اندازی مجدد خط لوله آمریکا از عوامل افت بازار:از آنجا که موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، بالا باقی مانده و همچنین از سر گیری فعالیت خط لوله سوخت ایالات متحده که به دلیل حمله سایبری تعطیل شده بود، قیمت نفت پس از تجربه سقوط ٣ درصدی در روز گذشته، جمعه نیز کاهش یافت.معاملات آتی نفت خام برنت ١٠ سنت معادل ٠.٢ درصد کاهش یافت و به ۶۶ دلار و ٩۵ سنت در هر بشکه رسید.در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ٣ سنت معادل ٠.١ درصد افت، به قیمت ۶٣ دلار و ٧٩ سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت./ اقتصادآنلاین

گندله اپال در بورس کالا پذیرش شد:گندله سنگ آهن شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شد تا شمار عرضه کنندگان و تنوع محصولات معدنی در بورس بیشتر شود.نحوه تعیین قیمت پایه براساس قیمت های جهانی است و این شرکت ۵۰ درصد از تولید سالانه معادل ۲.۲ میلیون تنی گندله خود را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

فخوز:برنامه‌ریزی فولاد خوزستان برای صادرات 2 میلیون تنی در سال 1400:صادرات فولاد خوزستان در سال گذشته، حدود 1.5 میلیون تن بوده و این بدان معناست که فخوز قصد دارد صادرات خود را امسال حدود 33 درصد افزایش دهد. با توجه به قیمت‌های بالای فولاد در بازار جهانی، افزایش 500 هزار تنی صادرات در سال جاری می‌تواند باعث افزایش درآمد و افزایش سودآوری شرکت فولاد خوزستان شود.

در یک چرخش استراتژیک، دولت چین نگاه خود به صادرات فولاد و فروآلیاژ را به واردات تغییر داده و ضمن حذف مشوق صادراتی 13% فولادسازان این کشور و افزایش 5%+ عوارض صادراتی برخی محصولات زنجیره فولاد ... تعرفه واردات را 0% نمود که خبر بسیار خوبی برای فولادسازان ایران است!(کانال کامودیتی)

اقتصاد چین در 3 ماه ابتدای 2021 تقاضای فولاد و سنگ‌آهن را به میزان قابل ملاحظه افزایش داده و محرک تولید و قیمت شده است! ... بعنوان نمونه سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز چین در 3 ماه اول امسال 25.6%+ رشد دارد که عامل رشد تقاضا است. (کانال کامودیتی)

حاشیه سود تولید ورق‌گرم و میلگرد به ترتیب بیش از ٦٠٠ و ٥٠٠ یوان کاهش داشت و به حدود ١٥٠ و ٤٨٠ یوان (معادل ٢٣ و ٧٥ دلار) به ازای هر تن رسید. کاهش تقاضای محصولات تخت، بهای بالای مواد اولیه و پایان دوران اوج گیری تقاضا احتمالا اشتیاق فولادسازان برای تولید بیشتر را کاهش می‌دهد.(کالا خبر)

نگرانی از تورم قیمت مواد غذایی روندی افزایشی دارد و بهای ذرت در رکورد ۸ ساله قرار دارد. گزارش وزارت کشاورزی آمریکا گویای آن است که خشکسالی برزیل باعث افت تولید ذرت این کشور از ۱۰۹ به ۱۰۳ میلیون تن در سال جاری می شود و این موضوع باعث شده تا چین طی ۲ هفته اخیر به سمت خرید ذرت از آمریکا چرخش کرده و بارهای مزارع این کشور را پیش خرید کند.(کالا خبر)

تولیدکننده بخش خصوصی چین شرکت پتروشیمی Lianyungang در حال آغاز فعالیت در دومین خطی تولید مونو اتیلن گلیکول خود با ظرفیت 910000 تن در سال در شرق چین در استان جیانگسو می باشد.(پترو تحلیل)

پلی‌پروپیلن کما کان در حال سقوط با سرعت تند است. به نظر می‌رسد با شرایط ایجاد شده در هند و تعطیلی کارخانجات به علت نبود نیروی انسانی و تاثیر آن بر توقف و کاهش واردات، پلی پروپیلن به عنوان یکی از مواد اولیه که هند یکی از بزرگترین خریداران آن می‌باشد شرایط متفاوتی را طی خواهد کرد ، نظر به اینکه قیمت پلی پروپیلن در شرق آسیا به میانگین ۱۲۵۰ دلار رسیده و هند نیز در شرایط بحرانی می‌باشد، مسیر جریان کالا فشار بیشتری بر ترکیه و اروپا خواهد آورد و شاهد عرضه های بیشتر در این دو بازار هستیم، به نحوی که در هفته گذشته پلی پروپیلن سازهای روس و سعودی آفرهای زیادی را در بازار ترکیه اعلام کردند که خود باعث‌ سقوط حدود ۱۲۰ دلار دیگر قیمت پلی پروپیلن شد.(پترو تحلیل)

پیگیری چیلان از دفتر صنایع معدنی وزارت صمت نشان می‌دهد که به زودی آزادسازی صادرات شمش‌فولادی به گمرکات کشور ابلاغ می‌شود. با ابلاغ به گمرکات، صادرات شمش فولادی دیگر نیازمند دریافت مجوز محموله به محموله و تیک صادراتی وزارت صمت نخواهد بود. قیمت فولاد در بازارهای جهانی دائماً در حال رکوردشکنی است و با رفع موانع، درآمد صادرات فولاد ایران امسال می‌تواند به ۸ میلیارد دلار برسد.(چیلان)

ذوب: تولید ۲۰ هزار تن ریل از ابتدای اسفندماه تا کنون در ذوب‌آهن اصفهان/ ذوب‌آهن اصفهان که تنها تولید کننده ریل کشور است از اسفند ماه ۹۹ تا کنون موفق شده ۲۰ هزار تن ریل تولید کند. از این مقدار ریل ۱۰ هزار تن آن در اسفند ماه ۹۹ تولید شد که یک رکورد در تولید ریل محسوب می شود. محمد امین یوسف‌زاده مدیر مهندسی نورد ذوب‌آهن اصفهان با بیان این خبر گفت: عمده ۲۰ هزار تن ریل تولید شده در ذوب‌آهن اصفهان از نوع 60E1 است که مخصوص خطوط پرسرعت می باشد و به سفارش راه آهن جمهوری اسلامی تولیدشده است.