کد PRX چیست؟

کد prx به کدی گفته می شود که شرکت های سبدگردان به سهامداران اختصاص می دهند. کد بورسی برای افرادی است که از طریق کارگزاری ها و به شکل مستقیم وارد بازار سرمایه می شوند و کد prx کدی است مخصوص افرادی که به صورت غیرمستقیم و از طریق یک شرکت سبدگردان وارد بازار بورس می شوند.

سازمان بورس برای همه قراردادهای سبدگردانی‌ یک کد اختصاصی صادر می‌کند که با حروف PRX آغاز می‌شود. تمام کدهایی که با PRX آغاز می‌شوند، نشانگر یک قرارداد سبدگردانی هستند که دارایی‌های آن به سرمایه‌گذار تعلق داشته و مدیریت آن توسط سبدگردان‌ انجام می‌شود.

دریافت کد PRX چه مزایایی دارد؟

کد prx مهمترین ابزار ماندگاری پول در بازار سرمایه است، وقتی ورود به بورس از طریق سبدگردان‌ها انجام شود باعث می‌شود بازار سرمایه از رفتار‌های هیجانی سهامداران به دور باشد. سهامداران تازه وارد بلافاصله بعد از انتشار اخبار و شایعات منفی پیرامون یک سهم اقدام به فروش کرده و صف‌های فروش سنگین تشکیل می‌دهند و یا برعکس با شنیدن اخبار و یا شایعات مثبت پیرامون یک سهم اقدام به تشکیل صف‌های خرید می‌کنند و با این اقدامات عجولانه خود به اعتبار بازار سرمایه خدشه وارد می‌کنند. در مقابل سبد‌های سرمایه گذاری معمولا دید بلند مدت دارند و ماندگاری پول در بازار سرمایه را افزایش می‌دهند.

یکی دیگر از مزیت‌های کد سبد بورسی یا کد prx این است که اگر این کد‌ها جایگزین کد‌های مستقیم بورسی شوند یا به عبارتی ورود غیرمستقیم به بورس جایگزین ورود مستقیم به بورس شود بساط سایت‌های مجازی و سیگنال دهی، سبدگردانی‌های غیر رسمی و شایعه پراکنان فعالیت‌های غیر رسمی کارگزاری‌ها برچیده می‌شود.


سرمایه گذاری از طریق سبدگردان‌ها باعث می‌شود نقش تحلیل در بورس پررنگ‌تر شده و رفتار‌های هیجانی جای خود را به خرید و فروش‌های حساب شده‌تر بدهند. سرمایه گذاری در سبدگردان‌ها دیدگاه بلند مدت سرمایه گذاری را تقویت می‌کند.

یکی از مزایای فوق العاده استفاده از سبدگردان برای سرمایه گذاری این است که حجم معاملات هسته را کاهش می‌دهد. اکثر معاملات بورس و فرابورس توسط سهامداران خرد و با مبالغ پایین انجام می‌شود. در صورتی که اگر دارایی‌های این افراد توسط سبدگردان‌ها مدیریت شود مقدار قابل توجهی از بار معاملاتی هسته کم خواهد شد.

مدت زمان گرفتن کد PRX :

 در گذشته و تا چند ماه پیش گرفتن این کد زمان بر بود و اول 4 الی 5 روز طول می کشید اما با شلوغ شدن بازار سرمایه جهت سرمایه گذاری این فرایند به 2 الی 3 هفته هم رسید تا اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی از اواخر مهر خبر از الکترونیکی کردن این فرایند خبر داد. در شرایط امروز این فرآیند در کمتر از چند ساعت انجام می شود.

 

با عنایت به مطالب شرح داده شده در ارتباط با سرمایه گذاری غیر مستقیم چنانچه مایل باشید تا تجربه دلپذیری از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم داشته باشید، برای راهنمایی بیشتر می‌توانید به مشاوران متخصص ما در تیم سبدگردان پاداش سرمایه مراجعه نمایید.