خلاصه فعالیت شرکت

شرکت صنعتی دوده فام به منظور تولید دوده ثبت و کارخانه آن در سال 1390 در شهرک صنعتی شماره 2 دزفول در استان خوزستان به بهره برداری رسید. در حال حاضر شرکت در زمینه تولید 6 گرید دوده سخت و 3 گرید دوده نرم فعالیت میکند. از مزایای شرکت می توان به دسترسی به منابع کافی آب، دما و رطوبت مناسب برای تولید دوده، معافیت مالیاتی، نزدیکی به اهواز و بندرعباس اشاره کرد.

ظرفیت اسمی تولید دوه در کشور 148 هزار تن در سال است و میزان تقاضای داخلی 95 هزار تن است.

در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت صنعتی دوده فام به مجموع 60 هزار تن در سال رسیده است.

پیش تر شرکت صنعتی دوده فام، دو خط تولید، دوده نرم و دوده سخت، با مجموع ظرفیت 40 هزار تن در سال بود. در شهریور سال جاری، خط تولید سومی با ظرفیت 20 هزار تن دوده سخت و تولید در 6 گرید راه اندازی شد که افزایش تولیدات این شرکت را در ماه های اخیر رقم زده است. فروش داخلی به صورت نقدی و اعتباری انجام میشود و نرخ فروش بر اساس کمیسیون تعیین نرخ و هیئت مدیره شرکت تعیین میشود. فروش صادراتی به کشورهای ترکیه و آذربایجان به صورت FCA و کشورهای امارات، پاکستان و سریلانکا، به صورت FOB بندر عباس به فروش میرسد. شرکت اقدام به دریافت پیش دریافت از مشتریان خارجی میکند.

شرکت پایا صنعت سینا، با سهم 51 درصدی، شرکت پالایش قطران زغالسنگ با سهم 16 درصدی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با سهم 11 درصدی سهامداران عمده «شصدف» هستند. در 7 ماه ابتدایی سال جاری، 48 درصد از تناژ فروش، مربوط به فروش صادراتی بوده است و برنامه شرکت فروش 50 درصد محصولات به صورت صادراتی است.

شرکت صنعتی دوده فام از سال 1392 از معافیت مالیاتی موضوع ماده 132 قانون مالیات های مستقیم، مناطق محروم و شهرک های صنعتی برخوردار است. تامین کنندگان ماده اولیه، روغن های آروماتیک، پتروشیمی امیرکبیر، شرکت پتروشیمی جم، پتروشیمی شازند، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی بندر امام، شرکت پالایش قطران زغالسنگ (شرکت وابسته) و سایر در سال 1399 تامین کنندگان اصلی مواد اولیه بوده اند.

نکات مهم

دوده صنعتی یا کربن بلک، گروهی از محصولات است که از اتم کربن تشکیل شده است. دوده صنعتی تحت شرایط کنترل شده و برای مصارف خاص تولید میشود و بیش از 97 درصد آن از کربن تشکیل شده است. دوده صنعتی عمدتا به 2 روش تجزیه حرارتی (Thermal Decomposition) و سوختن جزئی (Incomplete Combustion) تولید میشود.

دوده صنعتی از لحاظ کاربرد به دو دسته مورد استفاده در صنعت لاستیک و غیرلاستیکی دسته بندی میشود. به عنوان فیلر برای تغییر خواص مکانیکی، الکتریکی و عبوردهی نور در محیط هایی که به آن اضافه میشود دارد. بنابراین نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ، جوهر و لاستیک دارد. زمانی که به عنوان فیلر در لاستیک اضافه میشود پارامترهایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شکست را بهبود می دهد.

ماده اولیه تولید دوده صنعتی روغن های آروماتیک هیدروکربنی هستند؛ شامل فورفورال اکسترکت (Furfural Extract)، قطران (Tar) و CFO و سایر مواد. سهم مواد مستقیم مصرفی، 90 درصد از بهای تمام شده است. نرخ فورفورال اکسترکت بر اساس قیمت جهانی HSFO180 و نرخ ارز و ماهیانه توسط انجمن روغن سازان که شامل شرکت های نفت بهران، نفت پارس، نفت ایرانول و نفت سپاهان است تعیین میشود.

با توجه به ماده اولیه مورد استفاده و سهم آن در بهای تمام شده دوده صنعتی، قیمت دوده صنعتی همبستگی بالایی با قیمت نفت دارد. بنابراین در ماه های اخیر با جهش قیمت نفت، شاهد افزایش نرخ فروش دوده صنعتی نیز بودیم. با وجود رسیدن قیمت نفت برنت تا سقف 86 دلاری، سقف 7-ساله، اما اقدام دولت های آمریکا و چین برای عرضه نفت های موجود در ذخایر استراتژیک (SPR) این کشورها باعث کاهش قیمت نفت به زیر سطح 80 دلاری شده است. این عامل و افزایش تولیدات اوپک پلاس می تواند بر قیمت نفت در نتیجه فرآورده های نفتی و دوده صنعتی در ماه ها و سال آتی اثرگذار باشد. به این ترتیب در این تحلیل قیمت نفت برای 5 ماه باقیمانده سال 77 دلار و برای سال 1401، میانگین 70 دلار در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری

روند افزایش نرخ فروش محصولات در ماه های اخیر، افزایش ظرفیت تولیدات به میزان 20 هزار تن سالانه دوده صنعتی سخت، سهم 50 درصدی سبد فروش صادراتی، روند پایدار رشد سودآوری شرکت دوده صنعتی فام، از جمله عوامل خوش بینی به رشد سودآوری «شصدف» است. هرچند افت قیمت نفت از سطح پیشین (سقف 7 ساله) و احتمال اصلاح نسبی قیمت نفت با توجه به همبستگی بالای قیمت نفت با قیمت دوده صنعتی، می تواند مانع از تداوم روند صعودی نرخ دوده صنعتی شود.

با فرض تقسیم سود 70 درصدی در سال 1400 و حفظ سطوح فعلی قیمت دوده صنعتی، نسبت قیمت به درآمد آینده نگر (P/E forward) «شصدف» در سطح 6.6 واحدی قرار میگیرد.

تحلیل حساسیت سود هر سهم «شصدف» سال 1401 نسبت به تغییرات قیمت دوده صنعتی و  قیمت نفت  

 

 

تحلیل گر بازار: طلیعه لطفی زاده

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید